torsdag 12 april 2012

När kunskap kommer tillbaka

Jag har förmånen att få dela med mig av mina kunskaper om alkoholhaltiga drycker till mina kollegor. Det är fantastiskt! Nu sitter jag här mitt i natten och känner mig full av energi igen. Nu, när jag ska sova.

Det handlar inte om att få visa mig på styva linan, få briljera utan det handlar om hur jag ser när knutar löses upp och jag ser att de förstår. Ibland blir jag vilsen och undrar vem som lär vem och inser i nästa sekund vilket fantastiskt utbyte sådana här tillfällen är. Jag lär ut och blir lärd, ibland något nytt jag inte vet men ofta mer om mig själv. Att jag ibland tar förgivet att "det här har ni smakat! och håller upp en flaska Skåne och när jag ser mig omkring så ser jag flera som bekräftar. Jo, det har jag smakat, men jag ser också några som ser helt oförstående ut. Nä, inte alla har testat Skåne, en av Sveriges mest traditionella dryck.

Mentalt slår jag mig på fingrarna, Straffar mig för mina förutfattade meningar och backar tillbaka. Tänker efter hur det är att inte veta hur t ex en Skåne smakar och sedan beskriver jag. Det är bra med sådana påminnelser om att vi alla faktiskt inte har samma erfarenheter eller tankar. Det är bara att acceptera att så är det och så ska det också vara.

Jag gläds över frågorna och jag gläds över de jag inte kan svara på. Mina kunskapsluckor upptäcks och jag får möjlighet att fylla dem. Det är fantastiskt så jag kan inte sova!

Att lära sig är att upptäcka att något är möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar