söndag 29 april 2012

Äppelmunkar utan munk :-(

De ser så fina ut, de italienska äppelmunkarna, på bilden i den stora, exklusiva, kokboken. Lätt att göra också. Så jag vispar ihop frityrsmeten i ett nafs, skalar och skivar äpplena, doppar skivorna i smeten och kastar ner dem i den heta oljan.

Hm, smeten har nästan runnit av och mina munkar ser inte alls ut som de i boken! Nå, jag borde få en hyfsad koll på smaken alla fall. Receptet föreslår florsocker runt om munken men jag har blandat kanel med socker. Smaken är riktigt god! Lite av en äppelpaj! Men jag vill ha mer "bröd" på mina munkar så nästa gång får smeten nog bli lite tjockare och kanske en aningen mer jäst...

Det är det här som är det roliga med allt arbete i köket. Experimentera och utveckla!

Men, nu väntar en helt annan uppgift i huset. Dukar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar