söndag 29 april 2012

Middag i kvällningen

Det tog tid men det var det värt. Getostfylld ravioli. Inte för att barnen åt dem, de fick med köttfärsröra i istället. Något som jag fann i frysen, praktiskt faktiskt och oerhört tidsbesparande.

Att göra ravioli är otroligt pyssligt men väldigt roligt och konstigt nog rogivande. Jag har jobbat tre tunga kvällspass i rad och är trött både till kropp och huvud. Känner att jag inte är helt med. Då är det skönt att stå i köket. Knåda pastadegen, hacka lök och örter till tomatsåsen som några minuter senare doftar fantastiskt i grytan. Den här gången lagar jag något helt ur mitt eget huvud. Har ingen aning om det blir bra eller ej. Men jag hittar en bit getost i kylen, lite bresola och färsk timjan, nåja den fick jag springa iväg och inhandla, tar lite keso och matlagningsgrädde och rör ihop det till en fast deg, eller smet var nu gränsen går.

Sen är det bara att kavla, fylla och försluta. Det tar tid. Totalt blir det över 60 kuddar, runda och fyrkantiga.
Att koka ravioli går desto snabbare, bara några minuter, så det gäller att allt är klart tills man börjar. Salladen är upplagd och bordet dukat, vinet uppkorkat och avsmakat. Jag har valt ett vin från Toscana, Villa Pacini (osäker på stavningen).

Vinet är gott men jag lär mig att creme de balsamico fikon inte ska intas rent tillsammans med vin. Det, är riktigt äckligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar