söndag 15 april 2012

Improvisera! Jajamänsan!

Ibland hittar jag på saker som gör mig alldeles lycklig över att jag kom på det. Som igår när jag jag skulle göra sås som skulle ha portvin i. Problemet var att jag hade inget portvin men så kom jag på att jag hade en skvätt rött vin kvar sedan fredagsmiddagen och katrinplommon (som jag ändå skulle använda). Jag lät de torra plommonen ligga i vinet i några timmar och resultatet blev riktigt bra. Inte så att plommon i vin ger portvin men de gav vinet en viss sötma så att det blev lite rundare och då passade bättre i såsen.
Jag blev så stolt! Såser är inte min grej så när jag får till det blir jag extra glad. 

 Lördagmiddagen blev egentligen en söndags-middag. Klassisk skinkstek med katrinplommon, sås och potatis. Riktigt gott faktiskt men vinet matchade inte riktigt tyckte jag. Visst var det gott men inte till maten direkt. Nåja, det kan inte bli rätt varje gång!
 
Däremot är dagens middag ett problem för jag vet inte vad jag ska göra. Kanske något med kyckling? Eller ska jag ta resterna av steken och göra pyttipanna? Men det kanske är bättre att spara till i morgon då jag troligen är lite tröttare. Går över till morgon skift nu vilket känns som evigheter sedan. Nåja, det är flera timmar kvar tills det är dags för middag. Fram till dess får det bli lite studier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar