tisdag 1 maj 2012

Skitsnack - nej tack!

Inkonsekvens stör mig. I synnerhet i synen på våra medmänniskor. Vi talar om mänskliga rättigheter och där är vi, till synes, eniga. De stora frågorna, att få leva i fred och harmoni, med mat, bostad och arbete. Japp, en självklarhet.

Fast i nästa andetag kritiserar vi någon för att han/hon inte tänker som vi, inte gör som vi, inte förstår som vi. De är dumma i huvudet, de klagar och är besvärliga. Oavsett nationalitet och hudfärg förstås. Vad är det? Diskriminering eller skitsnack?

Hm. Så var går gränsen? Enligt min egen lilla definition på skitsnack så är det precis detta som det handlar om. När någon inte gör som vi tänkt eller säger och detta måste dryftas med andra! Det, är skitsnack!

Men vad handlar det om? Att inte acceptera att andra människor inte gör som vi, av orsaker som vi faktiskt inte vet om, är inte det ett sätt att diskriminera? Jag tycker det. Om vi dessutom diskuterar detta högt med andra om en specifik person, då blir det skitsnack, också!
Om inte Pelle diskar som jag, pratar med kunder/leverantörer som jag, inte har samma humor, musiksmak, filmsmak som jag, ger det mig rätt att säga att Pelle har fel eller är dum i huvudet?
Nä, det tycker inte jag!
Men vad skulle hända om jag istället tog mig tid att prata med Pelle, ställa frågor om varför han gör si eller så och öppna mina sinnen för hans funderingar och tankar? Oavsett om jag gillar det eller inte så kommer jag att lära mig något och förstå.

Så öppna sinnet och lyssna på dina medmänniskor! Ge fördömandet sparken, för ärligt talat, du har inte en susning om varför människor beter sig som de gör. Och vem är det då som inte förstår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar