måndag 7 maj 2012

Jambalallaja!

En dag som denna får det bli mat som jag inte behöver lägga ner hela min själ i. Det är dagen efter tre kvällspass och själen behöver vila. Så det har den fått!

Fräsa lök, vitlök, ris och steka kyckling går i ett nafs. Jambalaya är lätt! Slå på buljong röra om hälla på tomatkross, röra om, hälla på mer buljong och röra om, det klarar jag! Kryddar och lägger till slut ner räkor. Maten blir lagom. Lagom god, vill säga och mättar lätt fem magar. Lite gnäll kommer det från barnen, för mycket gröna kryddor, inte skinka med kyckling (!) inte blanda alls! Men, de får föda och tystnar i takt med att magen mättas och till slut är det "tack för maten". Då är jag nöjd.

Framemot kvällen börjar själen kvickna till och jag planerar morgondagen. Så frön och ställa i växthuset, baka lite gott kanske, bröd? Idéer far runt i huvudet. Vi får se vad det hela slutar.
Jag hackar hasselnötter och pecan som jag rostar. Samma väg går det med sesam- och solrösfrön samt en gnutta kokos. Detta är min frukosttopping!

Jag är nöjd och sjunker ner i soffan för att se hockey. Kanske något kul efter det?
Tja, vi får väl se, jag är ju ledig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar