söndag 13 maj 2012

Revansch

Igår fick jag min revansch för matlagningen. Fast jag började med en ängslig värk i magen, det var en rätt med ganska många moment och sådant kan alltid bli tokigt, antingen tidsmässigt eller kvalitet. Här skulle lagas bouillabaisse med rouille, dvs en fransk fisksoppa med en saffransaioli.
Musslorna var gigantiska och inte så många så tvättningen gick lätt och det var bara två som var döda.
Saffran kan lätt bli lite bittert så jag tog inte allt i rouillen utan slängde ner det som var kvar i soppan så den fick en extra sting med saffranet.
Mina mödor var värt besväret. Soppan blev riktigt god och riklig, så i kväll blir det rester för maken och mig. Ja, barnen får det också men det vet de inte om. De ska få lövbiff (som vi åt i fredags) som förvandlats till en japansk kötträtt med ris! Får väl se hur det går. Mors!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar