torsdag 17 maj 2012

17 mai!

Glädjedag! Det här är en sådan dag som jag känner mig glad och stolt. Och därför har jag gjort lite extra. För första gången i mitt liv har jag bakat Tornkake! Det är en tradionell norsk kake som finns med vid varje festligt tillställning. Den har funnits där på min konfirmation och mitt bröllop och alla andras, kusinernas, bröllop med för den delen. Så den är speciell. Den ser ståtlig ut till att börja med sedan bryter man sönder den i bitar och äter med moltkrem, dvs hjortron i grädde. Underbart gott!
Till den här kakan finns det formar för att få den mer jämn och jag tror det skulle vara enklare. Nu fick jag göra för hand och räkna ut hur stora ringarna skulle vara för att de skulle passa och lutningen bli bra. Men det gick!

Men det är inte alla som gillar den eftersom det är en beskvityp och sötmandeln är tydlig i smaken. Därför gjorde jag en annan, snäll, variant också. Givetvis i norska färger.

Det är kul att göra sånna här saker för det är sällan jag gör tårtor. Det bästa är ju också att jag ständigt lär mig och tänker: "Nästa gång ska jag göra så här istället". Som tex att ha mer vaniljkräm i tårtan. Nåväl, det blir nog bra och snart ska tårtorna avnjutas!

Till kvällen ska vi grilla, lambracks och ugnstekt färskpotatis och pumpa. Min vanliga grillsås blir det förstås, bröd och en härlig sallad. Få se om det blir några bilder på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar