måndag 6 augusti 2012

Var smaken sitter

Resan till Spanien fick mig verkligen att fundera på vad det gör att vissa saker smakar så gott. Det är inte alltid som det stämmer med vad brukligt är när man matchar vin och mat. Ibland kan ett vin som teoretiskt inte fungerar till maten bli alldeles utmärkt för att.... ja vad är det?

Det är komplicerat. Jag tror att man måste tillräkna en massa faktorer förutom det klassiska, sällskapet. "Vinet njutes bäst i gott sällskap." Eller att ett vin med hög syra passar bra med syrliga ostar som t ex getost. Jag tror också att det handlar om vilket humör jag är på, vilken temperatur det är ute (och inne), vilka färger som finns omkring en. För bland kan ett vin som jag provat förut och tyckt om inte alls vara gott, trots att det är samma mat som serveras. Det finns med andra ord andra aspekter också. Tål att fundera på.

Det är inte lätt att få ett vin att passa och det blir inte lättare om jag ska få det att passa till någon jag inte känner. Men däri ligger ju utmaningen! Att finna ett vin som går hem hos kollegan, vännen eller kunden.

Det är det som driver mig vidare att läsa och studera om vin och smakmatchning. Men även att testa mat!

1 kommentar:

  1. Låter som musik i mina öron :-)
    Vin och mat är något jag har svårt att leva utan.
    Kram Linda

    SvaraRadera