söndag 19 augusti 2012

Efter fisk kommer kött

Förra veckan åt jag fisk i tre dagar. Det störde mig faktiskt inte för jag har varit utan fisk i så många år. Nåja, någon gång per år har jag och maken tvingat fram en fiskrätt. Men under de senaste månaderna har min längtan efter fisk varit stor och därför var det ok med denna fisktäthet.

Nåväl, jag längtar även efter kött ibland så jag införskaffade en biff i kappa.  Vädret är hyfsat så maken "övertalas" att sätta sig vid grillen med en öl. I köket ertappar jag mig med att skära bort kappan! Ve och fasa det var ju just det som jag ville testa! Om det skulle bli någon skillnad i smak med kappan på. Suck, det får bli som vanligt alltså.

Köttet grillas, jag fixar potatis, sötpotatis och pumpa som rostas i ugnen. Även en härlig sallad med egna tomater slänger jag ihop.

Sedan kräftkalaset finns en stor bit av västerbottenost kvar och jag inser att något måste göras med denna ost om den inte ska förfaras.
Det får bli ostbröd! Jag gör en vanlig bröddeg men bakar in osten på samma sätt som jag bakar in smör i en weinerbrödsdeg! Resultatet blir små, smarriga, frasiga bullar som passar så bra till det grillade köttet och till vinet, Cline, en zinfandel från USA.

Det är gudagott att leva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar