söndag 5 augusti 2012

Sol = grill!

Äntligen tittar solen fram! För mig är det då ett måste att grilla och gärna långgrill. Jag rotar igenom köttdisken och finner en fransyska som jag tänker försöka med. Detta kött används ju främst för att göra den klassiska söndags-steken, är ju lite seg om man inte vet hur man ska göra. Jag vet hur jag ska göra men tiden talar emot mig. Om jag lägger detta kött i marinad över natten blir den betydligt mörare. I synnerhet om marinaden innehåller vin. Men, jag har inte tid, så jag gör ett försök ändå. Köttet får stå i några timmar i marinaden innan jag skrubbar in den i olika kryddor.

Till den serverar jag en sallad med vattenmelon, rökt fetaost, olika typer av salladsblad, paprika, gula tomater och oliver. Jag var riktigt glad över att vi inte drack upp gårdagens flaska vin av det sydafrikanska vinet Anura, för nu fick jag möjlighet att testa om det skulle fungera med den rökta fetaosten och vattenmelonen. Det gick riktigt bra!
Till rätten serverar jag också baguette till förstås samt min berömda grillsås. Dessutom har jag lagat asiatisk ketchup som visade sig vara riktigt god!


2 kommentarer:

  1. Låter mysigt! Vad är asiatisk ketchup?

    SvaraRadera
  2. Asiatisk ketchup består av vanlig tomatketchup, eller som jag gjorde, chilisås, soya, ingefära, farinsocker eller annan typ av brunt socker och lime! Jättegott! Mycket ingefära ska det vara!

    SvaraRadera