tisdag 21 augusti 2012

Pizza på riktigt!

Fördelen med att jobba där jag jobbar är att jag har så många kollegor från olika delar av världen. Och vi pratar mat.

- Å, vad har du med dig? En fras som förekommer säkert 10 gånger varje dag.

Sedan diskuteras det om vad som finns i eller hur riset kokas för att få till det där fluffiga vita riset som mina kollegor från Iran har med sig. Jag går hem och gör som de säger men jag lyckas andå inte att få till de där smala, fina vita kornen. Så jag ställer frågan igen och försöker igen. Så är det.

Här om dagen pratade jag med en italienare om pizza. Ett vågat ämne! Men han berättade för mig hur han gjorde pizza och jag blev så tänd att jag gjorde den till söndagsmiddagen.
Men vad var det som skillde då? Jo, han förgräddade botten! Sedan förberedde han ingredienserna på spisen, strödde över fyllningen på "brödkakan" på med mozzarella och in i ugnen igen.

Jag gör likadant, förgräddar degen med en skvätt olivolja och salt, steker snabbt lite fänkål och broccoli som jag lägger över den färdiga brödkakan. På med lite rödlök och mozzarella, in i ugnen och när osten är smält tar jag ut den och lägger på massor av räkor.

Den blir fantastisk god och får mycket beröm av maken som uppskattar den friska smaken. Botten blir inte så blöt som när jag gör den som vanligt men inte heller som hårdbröd. Mer som ett lättrostat bröd!

Så vill du utvecklas i köket, prata mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar