måndag 30 juli 2012

Lakrits och deg

Vad kan  nu lakrits och deg ha att göra med varandra? Ingenting. Förutom att jag idag för första gången stiftade bekantskap med Renée Voltaires fiberlakrits. Den var hur beroendeframkallande som helst! Söt, lakrits och mjuk. Perfekt i min smak.

Degen, det ska bli pizza idag och jag gör naturligtvis degen själv. Visst tar det lite längre tid men det är det värt. Gäller bara att planera. Denna gången blir det lite omständigare än vanligt eftersom degskålen till min assistent är i diskmaskinen och jag inte ids ta ut den och diska för hand. Alltså blir det att göra degen för hand. Det är något visst över att slå degen för hand som jag kallar det. Känns urmoderligt på något sätt. Att jobba med något som kvinnor, och män för all del, gjort sedan urminnes tider. På ungefär samma sätt! Coolt!
Idag provar jag med durumvete istället för vanligt vete. Vi får väl se vad det ger för resultat. Om det blir någon märkbar skillnad.

Nu står tomatsåsen och puttrar på spisen så det enda som krävs när degen är färdigjäst är att kavla, slå på tomatsås och sedan sprida ingredienser på den. Få se vad det ska bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar