tisdag 31 juli 2012

Fjasko!

Jag håller på att laga farinata. Ett italienskt bröd som först kokas (?) sedan gräddas i ugn. Frågan är om jag kommer att lyckas med det hela. Det ser inte ute som en smidig smet i min gryta. Snarare gröt. Det luktar dessutom ärtsoppa eftersom det är gjort på kikärtsmjöl.

Receptet har jag tagit från en så kallad Coffee tablebook och mina misstankar om dess noggrannhet kring själva recepten besannas direkt. Proportionerna känns helt fel. För mycket mjöl. Men, jag späder med vatten och vi får se hur resultatet blir.

Så här ser den ut när jag tar ut den ur ugnen. Inte riktigt som i den vackra boken som jag hämtade receptet ur. Jag kan inte vänta utan skär en bit. Nä, det här är inte bröd. Fläskpannkaka om det hade funnits något fläsk i den. jag skrapar ihop degmassorna och slänger den i sopkorgen.

Då vet jag det. Inte koka först använd andra beprövade sätt istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar