torsdag 6 september 2012

Svansar!

Det blir inte mycket tid över för att skriva nu när jag börjat plugga. Det är en hel del som ska läsas. För att inte tala om provas! 15 viner på en månad! Tack och lov att jag har gamla provningsprotokoll kvar som jag får använda.

Flera av mina kollegor har talat lyriskt om oxsvansgryta. Av dem har jag också förstått att ju längre det kokar dess bättre blir det. Så nu står det en gryta på spisen och puttrar sedan fyra timmar. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag började med att koka bara köttet och sedan har jag efterhand tillsatt lite smakämnen, som lagerblad, svartpeppar och lök. Sist tillsätter jag morötter och broccoli så att det fortfarande finns stuns kvar i grönsakerna. Till detta blir det kokt potatis och bröd. Men det är helt ok att hoppa över potatisen och använda brödet att doppa i såsen som jag tror blir god.

Jag misstänker att mina barn kommer rynka på näsan åt maten och för dem ska jag steka pannkakor med ärtmjöl. Jag brukar tillsätta lite sådant så att det blir lite mera mat av pannkakorna. Till dessa blir det jordgubbar och smetana för den som vill.

Men, det är nog bara vi vuxna som törs det sistnämnda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar