måndag 24 september 2012

Middag rakt upp och ner

I dag är tiden knapp. Och orken. Jag jobbade kväll igår vilket gör att jag idag är väldigt trött. till det hör att jag pluggar också. Vin. Trodde i min enfald att jag skulle kunna använda mig av gamla meriter men mina annteckningar är bristfälliga.

Hur som helst behöver familjen mat och jag bestämmer mig för, med inspiration från min dotter, att det blir köttfärsbiffar, potatis och brun sås. Brun sås. Det låter så enkelt men jag har svårt att få till det. Så det är en utmaning. Jag gör som min mamma gjorde. Nästan. Stekar biffarna först och sjuder vatten i pannan. Slår på grädde och silar sedan av när det bubblar. Häller över i en annan kastrull och smakar av. Det är jätteäckligt!
Med en suck häller jag ut det i slasken. Börjar om med smör, vetemjöl, grädde och mjölk. Som en vanlig bachamelsås. Häller i soja för sälta och färg. Smakar fortfarande som det ska. Tar en sked av lantbuljongen som är nyinköpt och känner att jag är på rätt väg. Slutligen tar jag ut köttfärsbiffarna ur ugnen där de stått för värmning. Plockar av dem från fatet och häller köttskyn i såsen och där satt den! En riktigt god, brun sås.

Ibland måste jag få göra fel för att göra rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar