onsdag 12 december 2012

Nu är det fart i julköket!

Jag inser att jag är ute i lite sent för vissa rätter på julbordet men jag kan inte låta bli. Ska nog hinna ändå. Jag har ju varit sjuk i omgångar så förberedelserna har inte kommit igång så som de brukar. Detta har ju givetvis effekter på julbordet. Får skära ner och göra andra saker. Sådant som inte tar sån tid och sådant som klarar sig i frysen.

Men känslan när jag häller i romen i kakan och inser att jag häller i en 23-årig solera.... mitt hjärta snörps ihop och jag tänker..."om bara denna kaka bli god är jag helt nöjd med mitt julbord!" En Solera lekar man inte med. Detta är ett hantverk utan dess like som används både vid whisky, sherry och rom framställan kanske vid andra tillfällen också?  Vad vet jag? Jag är ganska ny i området. Men metoden är tidskrävande och ett noggrant arbete. Nu häller jag det i en kakan. Det isar i magen!

Ett vanligt doppebröd står på jäsning och pepparkaksdegen håller på att anta sin rätta temperatur. När det är klart väntar, köttbullar, syrade rotfrukter och kanske leverpastej. Vi får se, just nu måste jag hämta mig efter romchocken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar