måndag 3 december 2012

Jul = planering

De som känner mig vet hur mycket julen betyder för mig. Jag älskar att laga julmat och har ofta väldigt mycket på bordet av olika slag.
I år har jag tänkt att utmana mig på ett annat sätt. Att få maten att ta slut på jul utan att vi behöver vråläta julbordet till både frukost, lunch och middag. Det ska bli kul att se om jag i min planering tänkt rätt!

Kruxet med planering är när den spricker. Som den nu redan gjort eftersom jag plötsligt blev sjuk. Jag ligger redan flera rätter efter men det ska nog gå ändå. Det värsta som kan hända är att jag får stryka några rätter... hemska tanke!

Men för att kunna göra julbord behövs det plats i frysen så det första jag får göra är att äta ur den! Eller första och första, detta måste göras samtidigt som jag lagar rätterna. Imorgon får det bli köttbullar. Då har jag kommit på att jag tar den högrev som jag har i frysen och maler den till färs, kanske blandar jag i lite fläskfärs också. Men i år blir det ingen korv, det känner jag. Korv är väldigt roligt att göra men den äts inte av på samma sätt. Nytt på mitt julbord i år blir rostbiff och kalkonklubba, allt för att barnen ska finna något mer än bara skinka och köttbullar. Två nya tillbehör kommer till också, inlagd lök och syrade rotfrukter. Sådant som jag ofta saknar på julbord. Grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar