söndag 23 december 2012

Nerver i juletid

Jag är inne på tredje sillinläggningen och jag hoppas att dessa blir bättre än mitt julbak! Det verkar som om att baka inte var någon bra idé i år.  Inte så att det blir helt fel men brödet tappar formen, jäser inte som det ska, saffransbrödet blir för torrt... vid det här laget har jag insett att jag inte ska ge mig på hårdbrödet som jag tänkt baka. Nu står mitt hopp till julgodiset som jag tänkt göra senare.

Men allt är inte sill och skinka till julbordet. Jag har gjort lite olika inläggningar som tillbehör till köttet och fisken.

När jag så börjar med godiset slår sig misströstan ned i mitt bröst. Lakritskolan flyter ut och blir alldeles för kladdig för att slå in i cellufan och tryffel får vatten i sig och blir grynig.

Nej, maten fungerar inte i årets julmatlagning. Återstår att se om det fortfarande är ätligt. Men min förhoppning om det perfekta julbordet är som bortblåst. Som tur är kommer det trevligt besök som jag får njuta av istället!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar