onsdag 3 oktober 2012

Utmattade smaklökar

Efter en dag i Grythyttan är mina smaklökar helt utmattade. Vi har idag koncentrerat oss på att känna skillnad.
Under en månadstid har vi studenter koncentrerat oss på metodik och formalia. Klätt av vinet sin personlighet för att till slut stå med det faktiska resultatet, bra eller inte bra vin. I Sverige är det svårt att hitta ett vin som är direkt dåligt eftersom vinerna genomgår en rigorös avsmakning och kontroll. Men det finns viner som landar långt ner på kvalitetslistan.

Nåja, denna dag i Måltidens Hus, har läraren fullt upp med att få oss att släppa på formalian och bara känna efter. Skillnaden på en crianza och en gran reserva? I teorin är det enkelt men när jag sitter där och sörplar och gurglar är det inte lika enkelt. Vad exakt är det som skiljer i smaken? Svårare blir det. mousserat vin och champagne? Mycket svårare! Båda friska och torra. Men efter ett antal spottande så känner jag det! Det lilla beska långt bak i smakpaletten på det mousserade vinet, champagnes lena fräscha smaker! Vinerna är ändå gjorda med samma metod och ändå så olika.

Det blir bara bättre och bättre med kunskap och bättre blir det när kunskapen väl har satt sig. Nu, när jag står framför hyllorna med flaskor och stirrar på etiketterna känner jag mig osäker och tafatt. Men det kommer. Det är jag säker på. När kunskapen landat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar