fredag 5 oktober 2012

Ett lamm kommer lastat!

Jag har alltså gjort det igen. Beställt ett helt lamm. Den här gången försäkrade jag mig om att det skulle stå på förpackningarna vad det var för något. Men när jag hämtar lammet ser jag direkt att de inte är märkta. Jag är dålig och orkar inte med att ta diskussionen i butiken utan går hem och slår i böcker och på nätet.

Resultatet är att jag har nu hyfsad koll på vad det nu är jag har i frysen. Men vad ska jag göra med allt? Dessutom undrar jag var lammfilén tog vägen och vilken del gör jag färs på? Tål att fundera på för färsbiffar av lamm älskar jag! Eller Moussaka på lamm!

Jag premiärlagar middag med stekta lammkotletter, till dotterns fasa, med en varm rödbets/fänkålssallad med getost. Jag vill testa dressingen till salladen om den funkar med vinet. Dressingen är nämligen gjord av svartvinbärssaft så då funderar jag på om den skulle fungera med vinet som doftar starkt av svartvinbär?

Resultatet är riktigt bra! Det taninstarka vinet mildras av dressingen och bären i både vin och dressing kommer fram på ett synnerligen angenämt sätt. Det är riktigt roligt när det blir som jag tänkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar