torsdag 15 november 2012

Jambalaya + lakrits = sant

Disney ses mycket i familjen. Så även idag. Med två sjuka barn hemma så blir dvd en självklar sysselsättning. Idag såg vi Prinsessan och grodan, där en speciell gryta har en stor roll. Allafall som jag ser det. Den heter Jambo i filmen men får ju mig att associera till Jambalaya. En sydstatsgryta med allt möjligt i. Så en sådan blir det idag. Jag hade kyckling, pilgrimsmusslor och lite scampi i frysen så det fick det bli. Köpte bara till en kryddig köttkorv för smaken skull.

Men när jag börjar smaka av grytan så fattas något. Den har hetta, check, sälta, check andra smaker finns där också men något saknas. Det fattas något mellan de låga smakessenserna och de höga. Hm, tittar i skåpet och finner...lakritspulver! Raskt tar jag ut burken och innan jag hinner protestera har jag haft i en hel tesked. Resultatet blev precis vad jag hoppats på! Lakritsens både aromatiska och söta smaker blev som en brygga mellan de låga smakessenserna och det salta, starka. Det starka som bränner i halsen får lena kanter och fylliga toner.

Jag ska använda lakrits igen... det är jag helt säker på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar