onsdag 14 maj 2014

Öl i rumpan - kyckling

Vanligtvis är det maken som grillar men idag har han annat för sig. Så jag grillar! Och ja, kvinnor kan grilla... Bara de också får öl. Jag springer ut och in, smuttar på en Sir Taste A Lot, folköl. Det får räcka för mig. Men framför allt är den god!
Men det är ju inte ölen jag ska prata om! Maten förstås! Det var extrapris på färsk kyckling och jag är barnsligt förtjust i helgrillad kyckling med en öl i rumpan. Jo det går och är fantastiskt gott! Ungarna älskar det också.  Enkelt är det med. (fast maken hävdar att den behöver minutiös övervakning).
Men det är bara att krydda den in och utvändigt, stoppa kryddor i ölburken, du måste dricka upp någon deciliter, trä kycklingen på burken och in i ugnen eller grillen. Sen får den stå där i typ en och en halv timme eller mer. Till 80 grader bör den komma alla fall. Jag fixar några ugnsbakade potatisar med parmesantopping, passar samtidigt på att baka cocktailtomater att ha i salladen.
Behöver jag säga att kycklingen blev fantastisk? Perfekt en vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar