söndag 10 juni 2012

Lyxigt värre!

Jag har fått tillbaka på skatten. Då tycker jag att jag kan unna mig lite extra. Som den där champagnen jag gått och sneglat på. Så nu är det gjort. Den står på kylning i kylskåpet och bara väntar.

Ännu lyxigare blir det att jag ska använda den i min fiskgryta. Inte för att den kräver champagne utan för att jag är själv på en flaska och kommer ändå inte att dricka upp allt. Slänga är inte att tänka på. Men vad är det för särskilt med den här champagnen då? Jo det är en blanc de noir, dvs ett vin som är gjort på bara blå druvor. Vanligen blandar man gröna, oftast chardonnay, och blå druvor. Jag är lite kräsen när det gäller denna fantastiska dryck som jag tidigare inte alls uppskattat. Men vid en vinprovning insåg jag vad det var som gjorde skillnaden. Alltså, vilken champagne jag gillade. Det var de som var sk blanc de blanc, dvs gjord på bara chardonnay.

Så nu ska jag testa motsatsen! Bara blå!

Fiskgrytan med torsk, lax och räkor, kryddad med saffran och serverad med en pestoyoghurt, gifte sig förvånansvärt bra med champagnen. Det var just pestoyoghurten som gjorde det! Fantastiskt kul!

Jag gillade champagnen men jag tror att jag kommer hålla mig till blanc de blanc. Eller så får jag sikta högre och ta en mer exklusiv champagne.

Tål att tänkas på. Nästa års skatteåterbäring?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar