torsdag 20 november 2014

Bortglömd målgrupp?

Jag brukar oftast blogga om mat och dryck men ibland dyker det upp ett ämne som engagerar mig. Som nu.

Min pojke är 10 år. En ganska typisk sådan. Lite frånvarande men med livlig fantasi. Han ogillar detta med kläder och byter ogärna utan tjat. Så mycket tjat är det.

Dessutom växer den rackarn så det knakar och jag hinner inte med. Han är redan uppe i storlek 158/160 ibland till och med 164 i byxor. Och han är som sagt helt ointresserad av kläder. Men några önskemål har han.

Det ska vara mjuka kläder helst mjukisbyxor och det får gärna vara neonfärger. Jag tycker inte det är omöjligt önskemål men det gör tydligen marknaden. Att vara grabb, en 10 åring eller för all del, en tweenie, med måttliga krav, är nästan omöjligt. Att hitta jeans, jo det går, i ett för min  pojke, alldeles för hårt material. Tråkiga överdelar som liknar medelålders mäns kläder med sobra färger, visst det går också. Men allt ser likadant ut oavsett om jag går på HM, Kappahl, Lindex eller Cubus. Det finns bara en sorts t-shirt, en slags mjukisbyxor eller jeans.

Går man över till tjejavdelningen  för samma åldersgrupp är det som att kliva in i en regnbåge. Massor av färg och glitter. Topparna (så heter det när det gäller tjejer) har olika längd på ärmarna, olika typer av halsringningar, material och knäppningar. För en tjej i  tio-års åldern är det tydligen enkelt. Tillverkarna gör samma kläder till dem som till vuxna kvinnor med undantag för glitter och pälsdekorationer som finns  mest till den yngre generationen. Om det kan jag också säga mycket. Småtjejer som ska se stora ut. Men det får bli en annan gång.

Jag undrar bara, varför finns inte ett lika stort utbud av kläder till 10-åriga killar? Kanske har jag hittat en ny affärsidé? Hm, det tål att tänkas på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar