lördag 1 mars 2014

I hast och lust!

Jag skulle bara baka bröd...

Så jag sätter degen och ja, gör som vanligt, lite experiment. Använder ett helt paket jäst till en hel liter vatten, vetemjöl special och grovt rågmjöl... Ja du känner säkert igen det. Tar vad som faller mig in helt enkelt.
Sätter degen på jäsning och bestämmer att den ska få jäsa läääänge. Det får den, för plötsligt plingar mobilen till och talar om för mig att det är dags att åka i väg på ett möte!

Hade glömt det, så jag gör mig i ordning hastigt och lustigt. Knackar ner den, vid det här laget fulljästa, degen och ger mig av. Istället för att avklara mötet snabbt så drar det ut på tiden och jag smsar diskret till min dotter "kan du vara snäll och knacka ner degen innan den jäser över?" 

Väl hemma börjar jag baka ut degen frenetiskt. Den har jäst i tre och en halv timme! Tycker att den inte riktigt beter sig som den borde och kommer plötsligt på att jag inte haft i någon olja. Undrar vad det gör? Bestämmer mig för att se hur det fungerar med matbröd om man kavlar in fettet. Så jag kavlar ut en tredjedel av degen och hyvlar smör och lägger på, viker och kavlar ut, hyvlar, viker och kavlar ut, som vore det en weinerbrödsdeg. Gör så några gånger och viker slutligen ihop den till en "kubbe". Skär den i skivor och lägger på plåt. Konstaterar att vackra blev de inte. Resten av degen gör jag vanliga bullar av som penslas med ägg och strös med sesam. Intressant att se hur det här blir. 

Under tiden gör jag middag. Ok, det blir inte klart samtidigt men brödet måste ju svalna också. Min fantasi får jobba här med vad jag har i kylskåpet. Kycklingfiléer, kesella, lök, vitlök och buljong. Rör ihop såsen med lite PX sherry och balsamvinäger. Precis som min lärare Jan Rosborn föreslog. De kompletterar varandra ypperligt. Kokar ris, den här gången från Thailand, och skivar zucchini som får fräsa med kycklingen. Till det serverar jag de nybakade weinerbrödsmatbrödet. Det blir en härlig måltid med lite av allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar