måndag 31 december 2012

Lakritsbröd - jodå

Lakrits är nyttigt. Har jag hört. Innehåller massa saker som ska göra oss glada. Gärna för mig för jag tycker mycket om lakrits. Men jag kan inte äta vad som helst - vilken lakrits som helst, utan det måste vara från lakritsrot.

Jag hittade en burk med pulvriserad lakritsrot som visade sig smaka som dammet på turkisk peppar. Gott! Men vad använder jag det till? Hittills har jag testat det i grytor och där gör den sig bra. Inte så att det smakar massor av lakrits utan den är mer som en smakutfyllnad.

Idag pratade jag och min syster om bröd. Hon ville ha mörkt bröd och funderade på soja. Men soja medför också mycket sälta och umami vilket inte är säkert man vill ha i ett bröd. Jag har testat och tycker det är gott, men det är jag det. Då föreslog jag lakrits! Det är ju svart, inte pulvret dock. Detta hade hon inte hemma men jag tänkte att jag måste nog testa det!

Inte blev det särskilt mörkt men gott! Jag bakade med rågmjöl eftersom lakritssmaken finns väl i brödkryddor vilka i sin tur funkar grymt bra med rågmjöl. Det blev en distinkt smak på brödet och makens första association var brödkryddor! Där fanns också en rejäl dos med sötma som tog udden av det lite skarpa i rågen.

Jodå, det går att baka bröd med lakrtis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar